شبهه(حدیث جعلی از امام حسین علیه السلام)

متاسفانه چند سالی است (حداقل 6 سال رو که من خبر دارم) دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت سلتم الله تعالی اجمعین، یک مثلا حدیث غلطی را بعنوان سندی بر دشمنی امام حسین علیه السلام با ایرانیان ساخته و پرداخته اند و متاسفانه عده ای از ایرانیان هم قبل از بررسی صحت و سقم آن ناخواسته با فوروارد این هجویات آب در آسیاب دشمن می ریزند. اگرچه این قصه بسیار قدیمی بود و گمان نمیکردم بعد از 6 سال مجددا این ایمل را دریافت کنم لازم دیدم جوابیه ای که به رفع این شبه داده شده است را برای شما نیز بفرستم تا در صورت برخورد با این مورد یا موارد مشابه ناخواسته  آلت دست دشمنان اهل بیت قرار نگیریم.
 
و السلام من اتبع الهدی
 
لینکهای پاسخ:
 
.....
 
 
و اما متن جوابیه

بسم الله الرحمن الرحیم

اخیرا مشاهده شده حدیثی از امام حسین ع تحریف کرده اند و با آن قلوب مومنین و عاشقان ایشان را منقلب ساخته اند :

من اول ترجمه بی پایه و دورغین این شخص بی سواد را برایتان می آورم :

" از حسین بن علی:

ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند.  روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتراست.  ایرانیهارا باید دستگیر کرد و به مدینه آورد، زنانشانرا بفروش رسانید و مردانشانرا به بردگی و غلامی اعراب گماشت.

حسین بن علی، امام سوم شیعیان، سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار، نوشته حاج شیخ عباس قمی، صفحه ۱۶۴.  "

جالب است ایشان متن حدیث را اسکن کرده و نمایش داده که خود همین متن دلیلی است مخالف حرف ایشان ادامه مطلب را حتما بخوانید:

 

http://solook.ali.googlepages.com/tah.gif

قبل از این که حرفی به زبان آورم نظرتان را به همین عکسی که از کتاب سفینة البحار اسکن شده جلب میکنم :

اگر دقت داشته باشید حدیث از امام تنها همین چند جمله است :

نحن قریش وشیعتنا العرب و عدونا العجم.

متن حدیث نقل شده از امام ع تنها همین چند کلمه است. که ترجمه آن هم واضح است یعنی ما قریش هستیم و شیعیان ما عرب هستند و دشمنان ما عجم هستند !

مابقی نوشته ها توضیح حدیث است که توسط نقل آن عالم بیان شده و جالب است که در اینجا دو اشتباه صورت پذیرفته. (در عکس در کادر اول مشخص نمودم)

حال ببنید این شخص چه کار کرده :

اول توضیح مولف را جزء حدیث دانسته

دوم همین توضیح مولف را بد ترجمه کرده. ترجمه صحیح توضیح مولف اینست :

عربی که شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است(پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) که دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد.

سوم اینکه خود مولف کتاب در مذمت کار خلیفه دوم یعنی عمر مطلبی نوشته و آنرا نکوهش نمود که این شخص این را هم جزء حدیث پنداشته(ادر دومی در عکس)

حال مولف کتاب در مورد عمر خطاب چه گفته:لمّا ورد سبی الفرس أَرَادَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بَیْعَ النِّسَاءِ وَ أَنْ یَجْعَلَ الرِّجَالَ عَبِیدَ الْعَرَبِ. . . . . » ترجمه‌ :

هنگامی که اسیران ایرانی وارد مدینه شدند خلیفه دوم خواست که زنهایشان را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد. . . . .

کاملا مشهود است در اینجا کاری از کارهای خلیفه دوم یعنی جناب (عمر) نقل شده و ان مترجم بی سواد این را جزء نظر امام حسین ع گرفته !

حال جالبتر اینکه این اقا دنباله حدیث را نقل نکرده. مرحوم مولف کتاب در تقبیح بیشتر این کار خلیفه دوم بیان امیر مومنین ع به عمر را می آورد:

فَقَالَ لَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَکْرِمُوا کَرِیمَ کُلِّ قَوْمٍ. . . . .

در اینجا امیرالمومنین ع (علیّ بن ابیطالب ع) اعتراض کرد که اینکار را نکن و این حق را نداری چرا که رسول خدا ص فرموده است که بزرگان و گرامیان هر قومی را گرامی بدارید. . . . .

حال یک بار دیگر ترجمه صحیح را می اورم بعد با ترجمه یا تحریف اون اقا مقایسه کنید و پی به جهالت این شخص ببرید:

قال ابی عبدالله:

ما از قریش هستیم و شیعیان ما عرب هستند و دشمنان ما عجم هستند.

حدیث در اینجا تمام شد ما بقی حرف مولف کتاب است :

بیان این حدیث: عربی که شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است(پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) که دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد.

ادامه سخن مولف کتاب :

بد نظری خلیفه دوم (عمر)نسبت به عجم ها :

هنگامی که اسیران ایرانی وارد مدینه شدند خلیفه دوم خواست که زنهایشان را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد. . . . .

در اینجا امیرالمومنین ع (علیّ بن ابیطالب ع) اعتراض کرد که اینکار را نکن و این حق را نداری چرا که رسول خدا ص فرموده است که بزرگان و گرامیان هر قومی را گرامی بدارید. . . . .

حال به تحریف این حدیث توسط آن شخص دقت نمایید :

" از حسین بن علی:

ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند.  روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتراست.  ایرانیهارا باید دستگیر کرد و به مدینه آورد، زنانشانرا بفروش رسانید و مردانشانرا به بردگی و غلامی اعراب گماشت.

حسین بن علی، امام سوم شیعیان، سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار، نوشته حاج شیخ عباس قمی، صفحه ۱۶۴.  "

تفاوت کاملا مشخص هست و نیازی به توضیح ندارد.

خب حال مقداری در مورد این حدیث بحث کنیم:

اول از جهت سندی:

 این حدیث نزد علما ضعیف هست و این حدیث تقطیع دارد و نزد علما رجالی اصلا اعتبار ندارد!

بحث محتوایی حدیث :

اولا مولف کتاب سفینة البحار این حدیث را در باب فضائل عجم ها بیان کرده !یعنی ایشان از این حدیث فضیلت برای عجم تلقی نموده. جالب است بدانید قبل از نقل این حدیث مرحوم شیخ عباس این آیه و حدیث را در تایید سخنش در فضیلت عجم ها نقل می کند :

تفسیر علی بن إبراهیم: * (ولو نزلناه على بعض الأعجمین فقرأه علیهم ما کانوا به مؤمنین) * ، قال الصادق (علیه السلام): لو نزل القرآن على العجم ما آمنت به العرب ، وقد نزل على العرب فآمنت به العجم ، فهذه فضیلة العجم

خداوند در کتاب خود فرمود (هرگاه ما آن را بر بعضى از عجم [= غیر عرب‏]ها نازل مى‏کردیم. . .  و او آن را بر ایشان مى‏خواند، به آن ایمان نمى‏آورند!(

امام صادق علیه السلام فرمودند اگر قرآن بر عجم نازل می شود اعراب به آن ایمان نمی اوردند و این قرآن بر اعراب نازل گشت و عجم ها ایمان آوردند به پس این خود یک فضیلتی است بر عجم ها !!

ثانیا آیا واقعا عجم ها نمی توانند شیعه باشند و اصلا عجم بودن مخالفت با شیعه بودن و مسلمان بودن دارد ؟

لطفا این احادیث را ببینید :

أمالی الصدوق: عن أبی جعفر (علیه السلام) قال: أصحاب القائم (علیه السلام) ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلا أولاد العجم.

امالی صدوق از امام باقر(ع): فرمود: اصحاب حضرت مهدی(ع)313 نفر واز فرزندان عجمند.  

مستدرک حاکم:

قالوا: العجم یا رسول الله ؟ قال(ص): لو کان الإیمان معلقا بالثریا لناله رجال من العجم

گفتند عجم ای رسول خدا ؟ پیامبر(ص) فرمودند: اگر ایمان در آسمان آویزان بود، مردانی از فارس به آن می رسیدند.

ذکرت الأعاجم عند رسول الله صلی الله علیه وآله فقال: النبی صلی الله علیه [وآله] وسلم: «لأنا بهم أو ببعضهم أوثق منی بکم أو ببعضکم»

بغوی نقل میکند: که در نزد رسول الله از اعاجم سخن گفتم ؛ فرمودند: من به آنها یا بعضی از آنها بیشتر از شما یابعضی از شما اطمینان دارم

کنا جلوساً عند النبی صلی الله علیه وآله إذ نزلت سورة الجمعة فما نزلت هذه: (وآخرین منهم لما یلحقو ابهم) قالوا: من هؤلاء یا رسول الله؟ قال وفینا سلمان الفارسی، ثم قال: فوضع النبی صلی الله علیه وآله یده علی سلمان ثم قال: لو کان الإیمان بالثریا لناله رجال من هؤلاء

نزد رسول الله نشسته بودیم که سوره جمعه نازل شدو هنگامی که این آیه "(وآخرین منهم لما یلحقو ابهم)" نازل شد ، پرسیدند: آنها چه کسانی هستند ؟ فرمودند(در حالی که سلمان نزد ما بود) رسول الله دستش را بر سلمان گذارد و فرمود: اگر ایمان در ثریا باشد ، مردانی از این قوم به آن خواهند رسید.

مستدرک علی السفینة:

لما ورد بسبی الفرس إلى المدینة أراد الثانی أن یبیع النساء وأن یجعل الرجال عبید العرب ،.  فقال أمیر المؤمنین (علیه السلام): إن النبی (صلى الله علیه وآله): قال: أکرموا کریم قوم وإن خالفوکم ، وهؤلاء الفرس حکماء کرماء ، فقد ألقوا إلینا السلام ، ورغبوا فی الإسلام ، وقد أعتقت منهم لوجه الله حقی وحق بنی هاشم -

ترجمه :

هنگامی که به اسیر کردن ایرانیان دستور داده شد ، عمر خواست زنان را بفروشد و مردان را برده عرب کند ولی امیر المومنین (ع) فرمود که پیامبر فرموده اند: بزرگان هر قومی را بزرگ بدارید گر چه با شما مخالف باشند. . . . ادامه سخن امیر المومنین(ع): و این ایرانیان ، حکیمانی بخشنده هستند که به ما صلح هدیه کرد ه اند و به اسلام رغبت نشان داده اند ، پس من به خاطر خدا ، تمام حق خود و بنی هاشم را می بخشم و انها را آزاد میکنم.

حال بد نیست نگاهی به قرآن هم داشته باشیم :

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ

اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!

این آیه هم گذشت :

ولو نزلناه على بعض الأعجمین فقرأه علیهم ما کانوا به مؤمنین هرگاه ما آن را بر بعضى از عجم [= غیر عرب‏]ها نازل مى‏کردیم. . . واو آن را بر ایشان مى‏خواند، به آن ایمان نمى‏آورند!))

و بیان شد که این آیه دلالت می کند بر اینکه عجم ها فضیلتی دارند. چون اگر این قرآن بر عجمها نازل می شد عرب ها به آن ایمان نمی اوردند و حال که بر اعراب نازل شده می بینیم که عجمها هم ایمان آورده اند که شاهدی از کلام امام صادق ع هم در این زمینه آورده ایم :

امام صادق علیه السلام فرمودند اگر قرآن بر عجم نازل می شود اعراب به آن ایمان نمی اوردند و این قرآن بر اعراب نازل گشت و عجم ها ایمان آوردند به پس این خود یک فضیلتی است بر عجم ها !

اما حال منظور حدیث امام از اینکه فرموده اند((و شیعیان ما عرب هستند و دشمنان ما عجم هستند))چیست ؟

متن عربی حدیث: شیعتنا العرب ، وعدونا العجم

اگر دقت داشته باشید بیان نشده العرب شیعتنا و العجم عدونا بلکه بیان شده شیعتنا العرب ، وعدونا العجم. در برگردان فارسی هم می توان تفاوت این دو نوع بیان را فهمید:

الف: اعراب شیعیان ما هستند و عجم ها دشمنان ما هستند

ب:شعیان ما اعراب هستند و دشمنان ما عجم هستند.

این دو معنی کاملا با هم تفاوت دارند. که در روایت معنی دومی مطرح شده نه اولی.

در بیان اولی این مطرح می شود که گروه اعراب شیعه هستند و گروه عجم دشمن اهل بیت که این با نص آیات قرآن و رویات زیاد تضاد دارد و در حدیث هم این گونه بیان نشده. یعنی اگر در حدیث گفته شده بود العرب شیعتنا و العجم عدونا این معنی را می داد اما حدیث این گونه بیان نشده. بلکه به گونه دوم بیان شده یعنی گفته شیعتنا العرب. اینجا بیان شده شیعه ما عرب هستند.

خب وقتی به کتاب لغت مراجعه میکنیم می بینیم عرب و عجم معنی لغوی خاصی دارند. در حقیقت معنایی لغوی عرب به معنی با فهم وشعور و فصاحت هست و عجم به معنی خنگ و گنگ است. حال مشخص می شود معنی حدیث چیست یعنی شیعه ما عرب است. حال چه کسی عرب واقعی است آن کس که فهم داشته باشد ! واین فهم را ندارد مگر کسی که شیعه باشد و چه کسی عجم هست. آن کسی که واقعا نه فهم باشد. و نفهمد حق ولایت و امر امامت به دست چه کسی است.

در حقیقت ما ایرانی ها عرب (با فهم و درک) واقعی هستیم و آن عربی که دشمن اهل بیت ع در حقیقت عجم واقعی است یعنی نه فهم !

می بینید که چه زیبا امام این سخن را بیان کرده اند و دشمنان ایشان چه مضحک و خنده دار این حدیث را تحریف نموده اند.
/ 0 نظر / 7 بازدید